Tekster med tema folkehelse og livsmestring

I forlengelse av prosjektet Klar for livet 2023? (Se tidligere innlegg), skal vi uka etter vinterferien lese tekster som er knyttet til temaet. Jeg er veldig glad i å lese lyrikk med elevene, og særlig sangtekster. Da får vi en ekstra dimensjon med å kunne føle på stemningen i musikken. I dette innlegget finner du en liste med et utvalg tekster i ulike sjangre (flest lyriske tekster) som på ulike måter handler om folkehelse og livsmestring.

Lista er på ingen måte uttømmende, og det finnes utrolig mange gode ressurs på nett. Håper likevel at dette kan være til inspirasjon for dere.

Dikt og sangtekster

  • Nordahl Grieg: Brevet
  • Bjørnstjerne Bjørnson: Ingerid Sletten
  • Inger Hagerup: Mauren og Episode
  • Carl Hovind / Eigil Berntsen / Philip Boardman / Suzanne Sumbundu, Admiral P: Snakke litt
  • Låtskrivere: Stig J. Haugen / Ylva Johnsen Olaisen, Unge Ferrari: med Ylva: Bagasje
  • Trygve Skaug og Simon and Garfunkel: Bru over mørke bølger/ Bridge over troubled water
  • Trygve Skaug: Det går over og Du lurer på hvordan det går…
  • Lars Bremnes: Elias Sang
  • Ola Bremnes: Har du fyr?
  • Simon Stranger: Dikt for presidenter
  • Bob Dylan, til norsk ved Bjarte Hjelmeland, sang av Ingebjørg Bratland: Fordi eg elskar deg
  • Tekst: Ingvar Hovland, Melodi: Espen Lind, sang av Ingebjørg Bratland: Ingen e som du
  • Myra: Hjemløs i egen by
  • Esben Selvig / Thomas Gullestad / Aslak Rakli Hartberg- Klovner i kamp: Langt å gå
  • Marthe Wang: Til deg
  • Siri Nilsen: Jeg vet
  • Verdensdagen for psykisk helse (Les ovenfra og ned)
  • Eva Weel Skram sin versjon av «Besvärjelse» – Oscar Danielson: Vi lovar
  • Ni liv: Kan eg få lov til å elske deg?
  • Låtskrivere: Pierre Delanoe / Michel Charles Sardou / Salvatore Cutugno / Jan Eggum. Sang: Wenche Myhre: Vi lever
  • Bjørn Eidsvåg: Eg ser
  • Arild Nyquist: Ugledikt 3
  • Lene Marlin: Disguise cover oversatt av Ole Paus: Masken
  • Sondre Justad: Riv i hjerte og Ikke som de andre
  • No. 4: Jeg har aldri sett elg, Holder av meg og På stedet hvil
  • Chris Holsten: Slå hjerte slå, Smilet i ditt eget speil, Hvis verden, Bare når det regner og For evig
  • Daniel Kvammen: Den tyngste turen og Du fortenar ein som meg

Noveller

  • Zabia Khamis: Hjemkomsten
  • Mikael Niemi: Duell i klasserom 17
  • Kjell Askildsen: Mennesker på kafe
  • Ingvar Ambjørnsen: Den røde kjolen
  • Morten Harry Olsen: I urskogen
  • Gunnhild Øyehaug: Hjorten i skogbrynet

Filmer

Taler

Livsmestring: Klar for livet 2023?

Vi har i det siste jobbet tverrfaglig på trinnet med et prosjekt som vi har kalt Klar for livet 2023? Sjelden har jeg opplevd mer motiverte elever. De har både underveis i prosjektet og etterpå uttrykt at de har lært ting de virkelig trenger i livet sitt. Et klart mål for oss var at elevstemmen skulle bli hørt. Derfor lagde vi en Google undersøkelse på forhånd der elevene skulle svare på hva de ønsket å lære mer om.

Vi delte undersøkelsen inn i økonomi, helse, barneoppdragelse, sosiale medier og velferdssamfunnet og under hvert av disse temaene fikk de flere påstander der skulle sette kryss ved det de var enig i. De kunne også skrive kommentarer hvis de ønsket det. Undersøkelsen var anonym, og for hele grunnskoleavdelingen. Det siste spørsmålet handlet om hva som var aller viktigst for dem å lærer mer om. Dette svarte elevene på det spørsmålet:

Som dere kan se her, svarte mange at de ønsket å lære mer om helse. En annen ting som kom frem, var at mange har dårlig råd, og ønsker å lære om hvordan de kunne kjøpe egen bolig. Vi tok utgangspunkt i denne undersøkelsen når vi planla prosjektet, og vi tok også med innspill som kom underveis i perioden.

Elevene mine går grunnskole for voksne på det som tilsvarer 10.trinn. De ble delt inn i grupper på tre eller fire, og det første gruppene skulle gjøre var å bli enige om en fiktiv person som gikk på grunnskolen på Kongsgård skolesenter i dag. Så skulle de ta utgangspunkt i hvor denne personen var om 10 år. De måtte svare på noen spørsmål om for eksempel sivilstatus, utdanning, yrke, bolig osv. De opprettet et Google dokument som de samskrev i og delte med lærerne.

Så fikk de oppdrag innenfor blant annet økonomi, budsjett, bolig, psykisk og fysisk helse, søvn og kosthold. Et oppdrag var for eksempel at de skulle gå inn på utdanning.no å se hva en gjennomsnittlig årslønn var for det yrket de hadde valgt. Hvis de hadde valgt at personen var gift eller samboer, måtte de også finne årslønna for denne personen. Så gikk de inn på Finn og fant en bolig som passet til sin familie. De skulle finne ut hvor mye egenkapital de måtte ha, og hvor mye de fikk låne i banken. Dette kan de regne ut selv eller bruke Finn.no eller en bank sin boliglånskalkulator. Etter hvert arrangerte vi budrunde der hver gruppe sendte melding til læreren med sitt bud. De kunne ikke by mer enn det de fikk låne ut fra sin inntekt. (Se eksempel på oppdrag i ressurser under).

Gruppene presenterte de hadde funnet ut for klassen. Det var veldig gøy å høre alt de har lært i denne perioden, og de uttrykte at dette hadde vært veldig nyttig. Til slutt hadde vi også en evaluering i form av et Google skjema der de svarte anonymt på spørsmål og kunne kommentere fritt hvis de ønsket det. Under kan du se et utdrag fra dette spørreskjema Som dere kan se, har nesten 80% svart at de har lært ting de har bruk for i livet sitt. Det har vært gøy for meg som lærer å jobbe på denne måten også, og jeg håper vi kan få til et lignende prosjekt en annen gang.

Ressurser

Skolestart

Så var skoleåret 2022-2023 i gang etter tre fine planleggingsdager. Hjernen begynner så vidt å fungere igjen etter å ha vært på lading i sommer. Hvis du trenger noen opplegg til den første uka, finner du noe jeg selv har laget. Du finner også lenker til nettsider som har masse gode opplegg for skolestart. Lykke til med oppstarten.

Skolestart undervisningsplan (Feideinnlogging): https://www.undervisningsplan.no/undervisningsopplegg/skolestart

Skolestart, undervisningsmetoder.no: https://undervisningsmetoder.com/hoytider/skolestart/

Hugin og Munin, magisk kunnskap, skolestart: https://magiskkunnskap.no/?s=skolestart

Oppstart

Så var skoleåret godt i gang, og la oss håpe at dette året blir bedre enn det forrige. Jeg håper og tror at dette året blir mest mulig normalt for både elever og lærere.

Etter å ha blitt smittet av Corona i mai og vært sliten og svimmel lenge etterpå, er det utrolig deilig å kjenne at energien er tilbake igjen. Jeg er sykt takknemlig for å være frisk. Det er så gøy å bli kjent med nye elever og stå i klasserommet. I år skal jeg bruke god tid på å skape et godt klassemiljø og lære alle å kjenne. De første dagene går ofte med til informasjon og til å få logget seg på PC og Classroom, men nå er vi godt i gang med bli kjent aktiviteter og faglige oppgaver.

Vi har laget felles klasseregler og spilt spill. Jeg har et samtale/bli kjent spill som vi har brukt der elevene skal kaste terning og utføre aktiviteten som står på plassen de lander på. Noen hadde aldri spilt brettspill før, og trengte mye instruksjon, andre tok det på strak arm.

Vi har også jobbet med en presentasjon av oss selv, der jeg har brukt meg selv som et eksempel. Jeg laget så en mal i Google presentasjoner som elevene skulle fylle inn og sette inn bilder. Det er fint å få øvd på det digitale samtidig som vi blir kjent med hverandre. Det er en oppgave som er overkommelig og som de kan kjenne seg trygge på når de skal stå foran klassen.

Lykke til med dette skoleåret alle sammen! Krysser fingrene for at det blir bra.

I ressursene under finner du:

  • Oppgave til elevene: Lag klasseregler
  • Malt til innfylling: Plakat i klasserommet
  • Bli kjent spill: Brett
  • Bli kjent spill: Oppgaver
  • PP mal som elevene kan fylle inn for å presentere seg selv.

Ressurser:

Oppgaver til Den nye stillheten av Kari Bremnes

Denne uka skal vi jobbe med tekstlesing og dialekter. Vi skal lære litt om de norske dialektene og lese noen tekster på dialekt. Vi begynner med Kari Bremnes sin nydelige sang Den nye stillheten. En aktuell tekst som jeg tror at ange kan kjenne seg igjen i. Jeg gleder meg til både å lese denne sangteksten med elevene mine, og til å jobbe med dialekter.

Jeg valgte å lese teksten både på dialekt og på bokmål (min oversettelse). I vedlegget under finner du oppgaver til teksten og forklaring av ord og uttrykk fra teksten :

Sangen finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=MyhuC5tbw6Q

Teksten finner du ved å søke på Google.

Photo: Pexels.com
Photo: Pexels.com

Ønsker dere alle en fin uke, enten dere er på rødt eller gult nivå. Det går over og blir bedre snart. Hold ut!

Påskefri og filmtips

Så var påsken rett rundt hjørnet og de fleste av oss kjenner nok at det skal bli veldig godt med ferie. Fortsatt vet vi ikke helt om vi er på rødt eller gult nivå i Kristiansand etter påske, men det får vi ta når den tid kommer… Jeg har en heldagsprøvebunke jeg må rette, og har en plan om å få den unna i helga når det er dårlig vær. Tiden vil vise om jeg klarer å være så disiplinert. Bortsett fra det, har jeg bare en plan: jeg skal i nyte late påskedager med familien hjemme og på hytta.

Jeg deler min liste med filmtips fra i fjor hvis noen har lyst til å dele den videre med sine elever. Elevene har jo også fri, men for noen kan påsken bli lang og det kan være godt å ha noe å gjøre. Som en bonus, får de også vedlikeholdt norsken litt. Dette er også tips til filmer som kan brukes i undervisningen senere

God påske til dere alle når den tid kommer. Slapp av og lad batteriene!

Du finner lista med filmtips her:

Flinke skolefolk på nett

Min Instagramfeed består stort sett av hage og skole. I følge mine barn utrolig kjedelig, men jeg henter masse inspirasjon der. I det siste har det dukket opp en del nye følgere på Facebook siden min.

Det er veldig hyggelig. Skulle bare ønske at jeg kunne klarte å være mer aktiv på bloggen sånn at dere virkelig fikk noe igjen for å følge meg. Forhåpentligvis finner du noe du kan ha nytte av hvis du blar litt nedover på siden til gamle innlegg.

Det finnes utrolig mange fine blogger, grupper og nettsteder der lærere deler. I dette innlegget deler jeg noen av de stedene jeg går får å finne inspirasjon. Håper du også kan ha glede av det.

Photo by fauxels on Pexels.com

Her er noen av mine skolefavoritter på nett

Blogger

Nettsider

De fleste av disse bloggene og nettsidene er også på Instagram og eller Facebook.

Instagram

  • Skolelykke.no
  • nyinorsken
  • Språknøkler

Poddkast:

  • Rekk opp hånda:

Grupper på Facebook:

  • Norsk som andrespråk
  • Kooperativt Lärande
  • Faglærere i grunnskole for voksne
  • Norsk som andrespråk (for lærere v. voksenopplæring)

Pinterest

  • Søk på tema du ønsker å finne informasjon om. Det finnes masse gratis skolemateriell til nedlasting og inspirasjon her.

Innspilling av forelesninger i PowerPoint

Under nedstengingen i fjor måtte alle vi som jobber i skoleverket hive oss rundt og prøve nye ting. Etter tips fra en kollega prøvde jeg å spille inn film til elevene mine ved å bruke PowerPoint. Dette har jeg tatt med meg videre og brukt mye senere også. Det er enkelt å få til, og åpner opp mange muligheter.

En av mine kjepphester som lærer er at jeg vil at elevene skal være aktive i undervisningen, derav navnet på denne bloggen. Selv om jeg har dette som et ideal, tar jeg meg selv ofte i at jeg har snakket for mye i en time. Særlig gjelder dette på de lavere nivåene. Mange voksne elever fra andre kulturer ønsker at vi skal fore dem med kunnskap, nærmest helle kunnskapen inn i hodet deres med en trakt. Vi må trene elevene i være aktive i sin egen læring.

Mange elever skulle ønske at vi kunne ta en trakt og helle kunnskapen inn i hodet deres.

Av og til trenger vi likevel å forelese om et emne, og det er helt genialt å spille inn forelesningen sånn at elevene kan se filmen i lekse hjemme. Da kan vi bruke tid på å jobbe med fagstoffet på skolen, og lærerne kan være gode veiledere i arbeidsprosessen. Filmen kan enkelt deles i Classroom eller via YouTube. Du finner en oppskrift på hvordan du gjør det i dokumentet under.

En elev kom etter en prøve og sa: «Tusen takk for filmen, lærer, jeg hørte på deg i tre timer i går. » Jeg tenkte stakkars menneske som har hørt på meg så lenge. Uansett har elevene mine uttrykt at de liker filmene og at det hjelper dem i læringen. Svake lesere synes ofte det er enklere å lære hvis de kan høre på fagstoffet, og jeg tror også at det er bra at det er en kjent stemme som snakker.

Det finnes også flere andre programmer for å spille inn skjerm. Jeg skal prøve å få laget en bruksanvisning på hvordan du kan bruke TechSmith Capture senere, og legger ved lenke til noen andre aktuelle programmer i ressursene under.

Håper at dette kan være til nytte for noen. Ønsker dere en god helg og en god vinterferie til dere som begynner nå.

Ressurser

Her finner du en enkel bruksanvisning for hvordan du kan spille inn PP:

Spill inn skjermen din: https://www.techsmith.com/

Spill inn skjermen din: https://www.screencastify.com/

Lage digitalt tankekart, tegnefilm og lydinnspilling: https://www.screencastify.com/

Lese inn lydfiler: https://online-voice-recorder.com/

Den glimrende nettsiden Digital skolering, skriver om hvordan man kan gjøre skjermopptak i PP : https://www.digitalskolering.no/post/skjermopptak-med-powerpoint (Dette har jeg ikke prøvd enda, men det skal jeg sjekke ut.)

Et nyttig verktøy i begrepsinnlæring

Jeg har i et tidligere innlegg skrevet om Quizlet og hvordan det gir store variasjonsmuligheter. Mange bruker kanskje programmet allerede, hvis ikke du er kjent med det, bør du absolutt lese videre. Hvis du allerede bruker det, håper jeg at du kan få noen tips til nye måter å bruke programmet på.

I situasjonen vi er i i dag, er det flere skoler som har eller vil komme til å få hjemmeskole en periode. Da kan Quizlet være et nyttig verktøy. Hvis du ikke har laget Quizlet før, eller hvis du trenger en kjapp oppdatering: Last ned «bruksanvisningen» under ressurser nederst i innlegget.

Quizlet kan brukes på mange måter (se noen variasjonsmuligheter i lista under). Quizlet Live ligner litt på Kahoot, men en forskjell er at elevene får oppgavene på sine maskiner og ikke på projektoren. Deltakerne blir tildelt et dyrenavn som vises på tavla, og kan skjule seg litt bak det hvis de svarer feil. Hver gang de svarer feil må de begynne helt på nytt. På den måten er elevene nødt til å kunne begrepet for å komme videre. Den raskeste som svarer riktig på alle ordene, vinner. Quizlet live kan spilles individuelt eller i grupper. Hvis du velger grupper, setter programmet sammen tilfeldige grupper. Det beste er at de sitter på en rekke med datamaskinene samme vei. Det riktige svaret finnes på en av maskinene. Jeg understreker at det ikke er lov til å svare før gruppa har diskutert og blitt enige. Quizlet live skaper engasjement og gode faglige diskusjoner, og ikke minst: Det er gøy!

Her spiller vi Quizlet live individuelt. Elevene får tildelt hvert sitt dyrenavn. Når de svarer feil, må de begynne helt på nytt. Den raskeste som svarer riktig på alle spørsmålene, vinner.

Noen muligheter som Quizlet gir:

  • Lære begreper fra et fag
  • Øve på gloser i et språkfag
  • Quizlet live i grupper (Quizlet deler inn i tilfeldige grupper. Riktig svar er på en av maskinene, så elevene må diskutere for å komme frem til svaret.)
  • Quizlet live individuelt
  • Skrive ut ordkort som kan brukes til ulike aktiviteter
    • Spille Alias
    • Memory
    • Sette sammen riktig begrep og riktig forklaring (gjerne på tid)
    • Trekke et ord og forklare ordet for hverandre.
    • Rødt, gult og grønt (Rødt=kan ikke, gult= kan litt, grønt= kan godt)
    • Mulighetene er mange her!
  • Lage test
  • Lese inn lyd som elever kan lytte til for å øve på uttale (bare i betalingsversjonen)
  • Kan brukes til å måle framgang hvis elevene logger seg inn med sin Google konto.
  • Kan enkelt deles i Classroom eller på andre plattformer.
  • Elevene kan øve digitalt på mange ulike måter på PC, nettbrett eller telefon hjemme og på skolen.

Et tips til skolen er å lage en felles Quizlet konto også lage mapper for hvert trinn, fag og klasse i programmet. Mappene kan enkelt deles med klassen i Google Classroom.

Programmet gir mange ulike muligheter til begrepstrening.

Hvis du lurer på hvordan du lager Quizlet, kan du laste ned dokumentet under ressurser og lese en bruksanvisning der. Jeg vil hevde at Quizlet gjør elevene mer aktive i sin egen læring. I istedenfor at lærer gjennomgår viktige begreper på tavla, kan elevene jobb selv med ordene.

Ressurser

Du kan lese mitt forrige innlegg om Quizlet her: https://elevaktivtklasserom.wordpress.com/2019/10/20/quizlet-gir-store-variasjonsmuligheter/

Bruksanvisning: Hvordan lage Quizlet?:

(Innlegget er ikke på noen måte sponset)