Publisert i Undervisningsopplegg

Et nyttig verktøy i begrepsinnlæring

Jeg har i et tidligere innlegg skrevet om Quizlet og hvordan det gir store variasjonsmuligheter. Mange bruker kanskje programmet allerede, hvis ikke du er kjent med det, bør du absolutt lese videre. Hvis du allerede bruker det, håper jeg at du kan få noen tips til nye måter å bruke programmet på.

I situasjonen vi er i i dag, er det flere skoler som har eller vil komme til å få hjemmeskole en periode. Da kan Quizlet være et nyttig verktøy. Hvis du ikke har laget Quizlet før, eller hvis du trenger en kjapp oppdatering: Last ned «bruksanvisningen» under ressurser nederst i innlegget.

Quizlet kan brukes på mange måter (se noen variasjonsmuligheter i lista under). Quizlet Live ligner litt på Kahoot, men en forskjell er at elevene får oppgavene på sine maskiner og ikke på projektoren. Deltakerne blir tildelt et dyrenavn som vises på tavla, og kan skjule seg litt bak det hvis de svarer feil. Hver gang de svarer feil må de begynne helt på nytt. På den måten er elevene nødt til å kunne begrepet for å komme videre. Den raskeste som svarer riktig på alle ordene, vinner. Quizlet live kan spilles individuelt eller i grupper. Hvis du velger grupper, setter programmet sammen tilfeldige grupper. Det beste er at de sitter på en rekke med datamaskinene samme vei. Det riktige svaret finnes på en av maskinene. Jeg understreker at det ikke er lov til å svare før gruppa har diskutert og blitt enige. Quizlet live skaper engasjement og gode faglige diskusjoner, og ikke minst: Det er gøy!

Her spiller vi Quizlet live individuelt. Elevene får tildelt hvert sitt dyrenavn. Når de svarer feil, må de begynne helt på nytt. Den raskeste som svarer riktig på alle spørsmålene, vinner.

Noen muligheter som Quizlet gir:

  • Lære begreper fra et fag
  • Øve på gloser i et språkfag
  • Quizlet live i grupper (Quizlet deler inn i tilfeldige grupper. Riktig svar er på en av maskinene, så elevene må diskutere for å komme frem til svaret.)
  • Quizlet live individuelt
  • Skrive ut ordkort som kan brukes til ulike aktiviteter
    • Spille Alias
    • Memory
    • Sette sammen riktig begrep og riktig forklaring (gjerne på tid)
    • Trekke et ord og forklare ordet for hverandre.
    • Rødt, gult og grønt (Rødt=kan ikke, gult= kan litt, grønt= kan godt)
    • Mulighetene er mange her!
  • Lage test
  • Lese inn lyd som elever kan lytte til for å øve på uttale (bare i betalingsversjonen)
  • Kan brukes til å måle framgang hvis elevene logger seg inn med sin Google konto.
  • Kan enkelt deles i Classroom eller på andre plattformer.
  • Elevene kan øve digitalt på mange ulike måter på PC, nettbrett eller telefon hjemme og på skolen.

Et tips til skolen er å lage en felles Quizlet konto også lage mapper for hvert trinn, fag og klasse i programmet. Mappene kan enkelt deles med klassen i Google Classroom.

Programmet gir mange ulike muligheter til begrepstrening.

Hvis du lurer på hvordan du lager Quizlet, kan du laste ned dokumentet under ressurser og lese en bruksanvisning der. Jeg vil hevde at Quizlet gjør elevene mer aktive i sin egen læring. I istedenfor at lærer gjennomgår viktige begreper på tavla, kan elevene jobb selv med ordene.

Ressurser

Du kan lese mitt forrige innlegg om Quizlet her: https://elevaktivtklasserom.wordpress.com/2019/10/20/quizlet-gir-store-variasjonsmuligheter/

Bruksanvisning: Hvordan lage Quizlet?:

(Innlegget er ikke på noen måte sponset)

Forfatter:

Jeg jobber på Kongsgård skolesenter der jeg underviser i norsk og samfunnsfag på grunnskole for voksne. I tillegg til lærerjobben, er jeg med på å utvikle læremidler for Grip norsk fra Fagbokforlaget. På denne siden publiserer jeg undervisningsopplegg og mine refleksjoner rundt det å være lærer for voksne elever fra mange land. Jeg holder gjerne kurs for lærere. Jeg ønsker at mine kurs skal være praksisnære og noe som lærerne kan ta med seg direkte ut i klasserommet. Har du spørsmål, kommentarer, eller ønsker å booke et kurs, er det bare å ta kontakt! Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864 Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864

Legg igjen en kommentar