Publisert i Undervisningsopplegg

Rike og fattige land i verden

To av kompetansemålene i læreplanen i samfunnsfag etter 10.klasse er at elevene skal:

  • kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadene mellom fattige og rike og drøfte tiltak for jamnare fordeling
  • bruke statistiske kjelder til å berekne og beskrive tendensar og variasjonar i samfunnsfaglege drøftingar.

Elevene trenger å trene på å lese statistikk samtidig som de skal få med seg faginnhold. Vi jobber nå med rike og fattige land i verden og her finner du et opplegg der elevene skal bruke statistikk for å finne svar på noen spørsmål. Du finner også en PP med en kort oversikt over fagstoffet. Kanskje kan du finne noe som du kan bruke her?


Forfatter:

Jeg jobber på Kongsgård skolesenter der jeg underviser i norsk og samfunnsfag på grunnskole for voksne. I tillegg til lærerjobben, er jeg med på å utvikle læremidler for Grip norsk fra Fagbokforlaget. På denne siden publiserer jeg undervisningsopplegg og mine refleksjoner rundt det å være lærer for voksne elever fra mange land. Jeg holder gjerne kurs for lærere. Jeg ønsker at mine kurs skal være praksisnære og noe som lærerne kan ta med seg direkte ut i klasserommet. Har du spørsmål, kommentarer, eller ønsker å booke et kurs, er det bare å ta kontakt! Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864 Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864

Legg igjen en kommentar