Publisert i Undervisningsopplegg

Bruk av konkreter i undervisningen

Det er et mål for meg at alle elever skal si noe høyt i klassen i hver time og at alle skal være aktive i sin egen læringsprosess. Bruk av konkreter og samarbeidslæring skaper aktivitet i klasserommet og kan tilpasses til alle nivåer.

NAFO skriver i 10 prinsipper for god andrespråksinnlæring at:

Bruk av konkreter og demonstrasjoner i undervisningen gjør det lettere for elever å aktivere sine forkunnskaper, lære nye fagbegreper og nytt fagstoff. 

https://nafo.oslomet.no/grunnskole/undervisningsopplegg/10-prinsipper-for-god-andrespraksinnlaering/

Et annet viktig prinsipp i følge NAFO er at læreren må sørge for at alle elever får delta i faglige samtaler. Jeg mener at vi lærere (meg selv inkludert) snakker for mye. Elevene må jobbe med fagstoffet selv hvis de skal forstå det.

Min dyktige kollega Kari som jobber med spor 1 elever, brukte legoklosser i ulike farger for å lære hvordan man skal bygge setninger. Dette skapte mye engasjement og diskusjon i gruppa og er et godt eksempel på aktiv undervisning og samarbeidslæring. En annen måte å trene syntaks på er å klippe opp setninger som elevene skal pusle sammen i rett rekkefølge.

Legoklosser kan brukes til så mangt, også til å lære syntaks.

På nettstedet https://kooperativt.com/ er det en strategi som kalles sant eller falskt. Elevene skal sitte sammen i grupper og diskutere påstander som de legger på et rødt eller grønt ark. Jeg tok i tillegg med et gult ark. For at gruppa skal legge påstandene på rødt eller grønt, må alle være enig. Hvis de ikke blir enig eller de er i tvil, legges påstanden på gult. Jeg understreker at det ikke er en konkurranse om å bli først ferdig, men at poenget er at de skal ha gode diskusjoner. Jeg legger også vekt på at alle på gruppa skal si noe. Det er lurt å velge en ordstyrer som passer på det. Dette er en metode som gir stort rom for dybdelæring og som skaper masse engasjement. Metoden kan brukes på alle nivåer. For eksempel kan man ved innlæring av ord eller faktaopplysninger legge inn noen feil som elevene skal oppdage. Det er lurt å nummerere påstandene sånn at gruppene tar dem i samme rekkefølge. Da er det lettere å få til en felles gjennomgang.

Jeg har i et tidligere innlegg skrevet om hvordan man kan bruke Quizlet på ulike måter. Quizlet er veldig fin til innlæring av begreper. Jeg skriver ofte ut ordkort fra Quizlet. En måte å jobbe på er å bruke metoden spør-spør bytt. Den er beskrevet i boka til Fohlin og Wilson (se nederst i innlegget). Jeg skriver ut ordkort med begrepet og forklaringen på hver sin side. Så skal elevene gå rundt i klasserommet med sitt ordkort. De som ikke har noen å snakke med holder en hånd oppe. Elevene leser så opp sitt begrep som den andre skal forklare. Hvis begge klarer å forklare begrepet, bytter de kort og går videre til nestemann. Hvis ingen klarer å forklare det eller hvis bare en har riktig, må de begge gå videre til de finner en som klarer det og kan bytte. Etter en stund kan de snu rundt på kortet og lese forklaringen sånn at den andre skal finne riktig begrep. En annen måte å bruke ordkort fra Quizlet på er å spille Alias. Alias kan også brukes med de begrepene som følger med spillet. Det er veldig god språktrening å forklare ord uten å bruke ordet selv.

I dette innlegget kan du lese mer om hvordan man kan bruke Quizlet https://elevaktivtklasserom.wordpress.com/2019/10/20/quizlet-gir-store-variasjonsmuligheter/

Alias kan brukes med begreper fra fagene eller med begrepene som følger med spillet.

På denne nettsiden er det flere gode undervisningsopplegg. Jeg har selv prøvd stjerna med hell da vi jobbet med temaet rusmidler i samfunnsfag. https://aunivers.lokus.no/marked/videregaaende/aktuelt/aktivt-klasserom

Her har vi stasjonsundervisning der en av stasjonene er å spille Huskesnu. Huskesnu er et spill som kan brukes til lesetrening. Du kan spille det som memory, du kan lage setninger ved å legge ordene i rekkefølge, du kan trekke et ord og forklare hva det betyr eller lignende. Det består av bokser med ord på ulike nivåer. Det kan bestilles her: https://logometrica.no/produkt/huskesnu

Huskesnu gir veldig god lesetrening på mange ulike nivåer.

Målet med all undervisning er læring, og i tillegg skal vi utvikle det hele mennesket. Bruk av konkreter og samarbeidslæring gir variasjon i undervisningen og passer for alle.

Her er en liste med noen ressurser i forhold til bruk av konkreter og samarbeidslæring: (Noe har jeg laget selv og noe er anbefalinger fra nettet. )

  • Når klassen skal jobbe i grupper varierer jeg måten å dele inn på. Noen ganger får de velge selv, andre ganger deler jeg inn og noen ganger deler jeg inn tilfeldig. En tilfeldig måte å dele inn i grupper på er å gi elevene et bilde som de skal finne maken til. Jeg har flere ganger brukt denne:
  • Jeg vil sterkt anbefale boka Samarbeidslæring i praksis av Niclas Fohlin og Jennie Wilson. Den gir mange konkrete forslag til undervisningsopplegg. Det er de samme forfatterne som står bak Facebook gruppen Kooperativt Lärande og på en egen blogg: https://kooperativt.com/ Her er det masse nyttige tips å hente.

Disse verbhjulene er geniale til å trene på verb. De finnes på flere ulike nivåer. https://www.cappelendammundervisning.no/_ovingshjul—verb-1-9788202527464

Verbhjul er geniale til å trene på bøying av verb.

Kompetanse Norge har laget et stigespill som kan brukes i norskopplæringen. I tillegg til det konkrete spillet, er det en fin øvelse i å ta instruksjon og følge regler. https://www.kompetansenorge.no/contentassets/67fa1f5d0c0448e2b49af6a11317a643/stigespill.pdf

Stigespill gir god muntlig trening og i tillegg får elevene trening i å følge regler og ta instruksjon.

Her kan man bestille mange konkreter til bruk i undervisning, blant annet spørrekort for ulike nivåer og i ulike fag: https://www.yourvismawebsite.com/basiskunnskap-bjorn-aalerud

(Lista er basert på mine egne erfaringer med hva som fungerer, og ingenting er sponset.)

Forfatter:

Jeg jobber på Kongsgård skolesenter der jeg underviser i norsk og samfunnsfag på grunnskole for voksne. I tillegg til lærerjobben, er jeg med på å utvikle læremidler for Grip norsk fra Fagbokforlaget. På denne siden publiserer jeg undervisningsopplegg og mine refleksjoner rundt det å være lærer for voksne elever fra mange land. Jeg holder gjerne kurs for lærere. Jeg ønsker at mine kurs skal være praksisnære og noe som lærerne kan ta med seg direkte ut i klasserommet. Har du spørsmål, kommentarer, eller ønsker å booke et kurs, er det bare å ta kontakt! Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864 Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864

Legg igjen en kommentar