Publisert i Undervisningsopplegg

Hvordan få elever til å skrive tekster

Bruk av eksempeltekster

Dette er innledningen til eksempeltekst 1 som elevene brukte når de skulle skrive leserinnlegg. Hele eksempelteksten finner du som et vedlegg nederst på denne siden.

Mange elever i både grunnskole, videregående og voksenopplæring kommer fra helt andre skoleslag enn det norske. Der er det pugging som gir de beste karakterene. Det går til og med en vandrehistorie om at elever reproduserer trykkfeil, selv om de vet at det er feil. De er også opplært til at de ikke skal tenke selv, og ihvertfall ikke være kritisk til hvordan samfunnet er organisert.

Vi må lære elevene våre å tenke kritisk. Det sitter i ryggmargen på mange at systemet vil deg vondt, og vi må vise over tid at vi støtter dem og ønsker at de skal stille spørsmål og tenke selv. Jeg begynner fra dag en med at elevene må begrunne meningene sine. De får alltid spørsmål om hvorfor de mener det de gjør. Det har etterhvert blitt en vits, de vet hva som kommer og sier: «Å nå skal jeg si hvorfor, lærer».

Det er viktig å oppmuntre alle spørsmål. Jeg prøver å huske og si: «Bra at du spør», uansett hva slags spørsmål det måtte være. Vi må også støtte elevene våre til å si fra når det er noe de ikke forstår.

Mange voksne elever som begynner på grunnskole har aldri skrevet en sammenhengende tekst før.

De går fra prøver som dette:

  • Når ble den norske grunnloven laget?
  • A) 1812
  • B) 1813
  • C) 1814

Til dette:

  • Drøft om det er riktig å si at Norge det mest demokratiske landet i verden. (Oppgave fra samfunnsfag)
  • Kontraster (Brukt til muntlig eksamen i norsk)
  • Forandring (Brukt til muntlig eksamen i norsk)
  • Oppgave B4 På side 12–13 finner du utdrag fra boka Jakob og Neikob. Naboen. Gjør greie for tema, budskap og virkemidler i den sammensatte teksten. Beskriv og vurder hvordan samspillet mellom tekst og bilde får fram budskapet. Lag overskrift selv. (Fra skriftlig eksamen norsk for 10. klasse, vår 2019)
  • Oppgave B5 De to tekstene Tante Ulrikkes vei og Ghettoparasitt i forberedelsesmateriellet tematiserer begge utfordringer i et flerkulturelt samfunn med sosiale ulikheter. Gjør greie for og vis med eksempler hvordan dette temaet kommer til uttrykk i disse utdragene. Bruk norskfaglige begreper. La overskriften speile en av utfordringene eller en av ulikhetene du tar opp i teksten din. (Fra skriftlig eksamen norsk for 10. klasse, vår 2019)

Det kan av og til virke som en umulig oppgave å få dem til å skrive lange sammenhengende tekster. Men vi må være tålmodige, så kommer det etter hvert.

Når elevene mine får en skriveoppgave, bruker jeg alltid eksempeltekster. Vi begynner gjerne med å skrive ned ideer på tavla for eksempel ved å bruke tankekart (digitalt eller på tavla) eller ved å bruke Padlet. Så skriver vi ofte en felles innledning, før elevene selv skriver tekst. De har eksempeltekstene i en egen perm som ligger på skolen (det vil si: noen tok den med hjem på heldagsprøven i fjor og den har ikke kommet tilbake igjen). Jeg guler ut setninger de kan bruke når de skal skrive. Dere kan se en av eksempeltekstene mine i et vedlegg nederst på siden. Jeg har til nå laget 9 eksempeltekster om ulike sjangere. Eksempeltekstene er nummerert slik at de enkelt kan finne fram og at jeg kan vise til gamle eksempeltekster når de skal skrive.

Eksempelteksten er nummerert og har et filnavn vi enkelt kan finne igjen. De får det i papir i en perm og jeg legger de også på It`s.

Eksempelteksten er til ekstra god hjelp for elever som ikke har norsk som morsmål, men det er også til nytte for alle. Ved å bruke eksempeltekster, får de en god struktur på teksten sin, og de får også noen setninger helt korrekt. Elevene har lov til å ha med seg alle hjelpemidler til skriftlig eksamen i norsk på grunnskole, og jeg vil påstå at eksempeltekster kan være redningen for mange.

Her finner du mange fine skriverammer til bruk i undervisningen: http://www.skrivesenteret.no/ressurser/skriverammer/

https://no.padlet.com/ Padlet er et fint verktøy å bruke for å få elevene i gang med en skriveoppgave. Elevene kan skrive ned ideer anonymt eller ved å logge seg inn med Google. Alle ideene kommer opp på projektoren eller på smartboard

Forfatter:

Jeg jobber på Kongsgård skolesenter der jeg underviser i norsk og samfunnsfag på grunnskole for voksne. I tillegg til lærerjobben, er jeg med på å utvikle læremidler for Grip norsk fra Fagbokforlaget. På denne siden publiserer jeg undervisningsopplegg og mine refleksjoner rundt det å være lærer for voksne elever fra mange land. Jeg holder gjerne kurs for lærere. Jeg ønsker at mine kurs skal være praksisnære og noe som lærerne kan ta med seg direkte ut i klasserommet. Har du spørsmål, kommentarer, eller ønsker å booke et kurs, er det bare å ta kontakt! Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864 Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864

En kommentar om “Hvordan få elever til å skrive tekster

Legg igjen en kommentar