Publisert i Norsk, Undervisningsopplegg

Oppgaver til Den nye stillheten av Kari Bremnes

Denne uka skal vi jobbe med tekstlesing og dialekter. Vi skal lære litt om de norske dialektene og lese noen tekster på dialekt. Vi begynner med Kari Bremnes sin nydelige sang Den nye stillheten. En aktuell tekst som jeg tror at ange kan kjenne seg igjen i. Jeg gleder meg til både å lese denne sangteksten med elevene mine, og til å jobbe med dialekter.

Jeg valgte å lese teksten både på dialekt og på bokmål (min oversettelse). I vedlegget under finner du oppgaver til teksten og forklaring av ord og uttrykk fra teksten :

Sangen finner du her: https://www.youtube.com/watch?v=MyhuC5tbw6Q

Teksten finner du ved å søke på Google.

Photo: Pexels.com
Photo: Pexels.com

Ønsker dere alle en fin uke, enten dere er på rødt eller gult nivå. Det går over og blir bedre snart. Hold ut!

Forfatter:

Jeg jobber på Kongsgård skolesenter der jeg underviser i norsk og samfunnsfag på grunnskole for voksne. I tillegg til lærerjobben, er jeg med på å utvikle læremidler for Grip norsk fra Fagbokforlaget. På denne siden publiserer jeg undervisningsopplegg og mine refleksjoner rundt det å være lærer for voksne elever fra mange land. Jeg holder gjerne kurs for lærere. Jeg ønsker at mine kurs skal være praksisnære og noe som lærerne kan ta med seg direkte ut i klasserommet. Har du spørsmål, kommentarer, eller ønsker å booke et kurs, er det bare å ta kontakt! Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864 Ta kontakt: Mobil: 41441539 E-post: elevaktivtklasserom@gmail.com Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100063511294864

Legg igjen en kommentar